Cuvinte cheie

Albume. Carti ilustrate 21
Atlase. Dictionare si Enciclopedii 120
Carti pentru copii si tineret 138
Diverse 156
Drept 393
Fara domeniu 11
Fictiune 1434
Ghiduri practice 418
Limbi si civilizatii straine 139
Manuale si auxiliare 248
Medicina 124
Metodologie / Pedagogie 118
Non-fictiune 450
Psihologie 257
Reviste 26
Stiinte sociale 704
Stiinte umaniste 811
Tehnologie si Stiinta 166

 Edituri partenere

Cartea Romaneasca -10 %
Institutul European -10 %
Polirom -10 %
Ad Libri
Agapis
Agaton
Agnos
Aius
Alcris
Aldopress

Vezi toate editurile...


Bagaje pentru paradis

Epuizat

Bagaje pentru paradis
Valeriu CRISTEA
Fictiune - Literatura romana
Editura Cartea Romaneasca
Prefažator Livius Ciocarlie

Bagaje pentru paradis  fragment La aparitia primei carti memorialistice a lui Valeriu Cristea , scriam in Orizont: „Poate nu mi se va lua in nume de rau daca , scriind despre Bagaje pentru paradis (Cartea Romaneasca , 1988) o voi pune in relatie cu propriu-mi Clopotul scufundat. N-am putut , la lectura , si nu fac legatura pentru ca mi s-a parut uimitor cat de fundamental diferite sunt doua caxti intre care exista asemanari atat de mari. Asemanari mai cu seama intre autorii deveniti personaje: amandoi provenim dintr-o margine de tara , din acelasi mediu , am crescut in orase - Clujul si Timisoara - nu foarte deosebite , am citit acelasi carti , evocam aceiasi ani. Nici unul , nici celalalt nu prea ne omoram cu firea sa cucerim lumea , facem parte din categoria - daca-mi ingaduie Valeriu Cristea s-o spun - acelor «neajutorati». Ne supraveghem prea mult - si nu cu multa bunavointa - ca sa mai putem si actiona. Amandoi lasam in seama altora marile si oceanele: ne atrage si pe unul si pe altul spatiul adapostit. Cartea fiecaruia este obsedata de ideea mortii , kt aici , brusc , asemanarile se intrerup , in Clopotul scufundat i se atribuie mortii blandetea unui capat oboseala , pe cand in Dupa-amiaza de sambata este simtita , |p§ | firesc sa fie , ca «o scandaloasa separare a eului de sine». C fondul acestei mari neasemanari , o imagine similara poate 1 "^di in cele doua carti semnificative opuse: intr-un caz moar- ff; eu fata la perete , cu spatele la lume , inseamna cea mai deplina i mai odihnitoare stergere de sine; in celalalt , ea poate sa insemne inciudare dusmanoasa , ascunderea groazei si suferintei , singuratate absoluta , adica «cea mai tragica forma de moarte».
Intr-un rand , Valeriu Cristea se gandeste la un posibil inventar al formelor de moarte violenta cate exista. In fapt , din cartea lui poate fi extras un inventar si mai cuprinzator. Un numar impresionant de infatisari ale mortii , de imprejurari in care se moare , de reactii la acest ultim eveniment al fiecaruia se cuprind in Dupa-amiaza de sambata. Nu le enumar , nici macar partial , fiindca n-as vrea sa se inteleaga ca volumul acesta admirabil ar avea un aer funerar. In realitate , Valeriu Cristea evoca moartea cu un soi de adversitate responsabila , pentru ca «din pacate , moartea il priveste pe om» si pentru ca moartea mamei — prim imbold al scrierii cartii - 1-a determinat sa reactioneze , sa caute un remediu impotriva acestei inadmisibile agresiuni pe care o induram toti si in fata careia ar trebui , socoteste el , sa fim solidari.
Explicatia modului cartii Bagaje pentru paradis este de gasit in secventa unde se evoca ultimul zambet al mamei: «... revarsarea aceea imensa de zambet curat , deschis , numai suflet , a umplut patul , odaia , inima mea , imbracand in aur , pentru totdeauna , spatiul acelei clipe (...) adevaratul ei testament , nescris , a fost acel zambet».
Daruindu-i fiului in acel zambet tot sufletul ei , mama i-a lasat un testament care , fiind «nescris» , s-ar fi putut pierde , si de aceea a fost nevoie sa fie adapostit intr-o scriere despre el si despre toate momentele cand , de-a lungul vietii , memorialistul a simtit ras- frangandu-se in sine lumina materna. Ca atare , cartea se compune din alternarea a doi timpi: timpul avertizarii impotriva mortii , al infiorarii in fata ei , si timpul originar al maternitatii , reflectat in momentele privilegiate ale vietii.
Clopotul scufundat are caracter romanesc macar prin aceea ca este locul cautarii unui sens. In Dupa-amiaza de sambata sensul a fost dat din capul locului , caci el se confunda cu aceasta anima a zambetului matern. Sensul i-a fost dat cartii in clipa cand viata 1-a pierdut. Autorului i-a revenit misiunea ca , scriind , sa perceapa ecoul dintre sens si propriul lui trecut.


>

Mihai DRAGOLEA, octombrie 2007, in aLtitudini Admirabila constructie epica, Bagaje pentru paradis ramine fermecatoarea poveste a unui scriitor inconjurat de valizele cu impresii ? un fel de pasaport pentru inalt, unul nu doar al literaturii. Dan

Nr. pagini: 336
ISBN 978-973-23-1926-0
Format 130x200
Anul aparitiei 2007

Recomandari editura:


Recomandari din acelasi domeniu:

15,41 Lei
13,87 Lei
Adaugă
Portocale rosii de Sicilia
Rodica DINULESCU

 Autentificare


 Cautare


 Link-uri

 
Ghidul tau autentic de shopping.